Please use this identifier to cite or link to this item: http://bdta.ufra.edu.br/jspui/handle/123456789/3160
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGONÇALVES, Flávio Viana-
dc.contributor.authorSILVA FILHO, Udilson Novaes-
dc.date.accessioned2023-10-06T23:15:21Z-
dc.date.available2023-10-06T23:15:21Z-
dc.date.issued2023-04-17-
dc.identifier.citationGONÇALVES, Flavio Viana; SILVA FILHO, Udilson Novaes. Gestão da Informação em Shopping Center: um mecanismo de controle informacional para o setor de manutenção. 2023. 74f. Orientador: Ruan Eduardo Carneiro Lucas. Trabalho de Conclusão de Curso ( Bacharel em Engenharia de Produção) - Universidade Federal Rural da Amazônia, Campus de Parauapebas, 2023.en_US
dc.identifier.urihttp://bdta.ufra.edu.br/jspui/handle/123456789/3160-
dc.description.abstractThe condominium sector of shopping centers in Brazil has shown exponential growth in recent decades, and building maintenance has become increasingly important for the longevity of projects. Given this scenario, the general objective of this research was to develop an informational control mechanism for the maintenance sector of a company in the shopping center segment. To carry out this project, it was initially necessary to define the application location, analyze the existing informational structure, develop the informational control mechanism, and analyze the results of this application. The mechanism consisted of an electronic spreadsheet built using the Visual Basic for Applications (VBA) language, and manual Service Orders (OS), which were created to standardize information and feed the spreadsheet following a Standard Operating Procedure (SOP). The results showed that the maintenance sector did not have formal informational control processes. With the application of the mechanism, an improvement in productivity was identified, a reduction in the execution time of activities, and an increase in preventive maintenance, in addition to a reduction in corrective maintenance. In addition, employees mentioned that the implementation improved the standardization and organization of maintenance processes, reduced failures and rework, as well as increased practicality in carrying out activities. It was concluded that a cost-effective and adaptable tool to assist in informational control can make the organization more productive and competitive.en_US
dc.language.isopt_BRen_US
dc.publisherUFRA/Campus Parauapebasen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectGestão da Informação - Controle informacionalen_US
dc.subjectManutenção predialen_US
dc.titleGestão da Informação em Shopping Center: um mecanismo de controle informacional para o setor de manutençãoen_US
dc.typeTCCen_US
dc.description.resumoO setor condominial de shopping centers no Brasil apresentou um crescimento exponencial nas últimas décadas, e a manutenção predial se tornou importante para a longevidade dos empreendimentos. Ante esse cenário, esta pesquisa teve como objetivo geral desenvolver um mecanismo de controle informacional para o setor de manutenção de uma empresa do segmento de shopping center. Para a realização desse projeto foi necessário inicialmente definir o local de aplicação, analisar a estrutura informacional existente, desenvolver o mecanismo de controle informacional e analisar os resultados dessa aplicação. O mecanismo era composto pela: (i) planilha eletrônica, que foi construída utilizando a linguagem Visual Basic for Applications (VBA), e; (ii) pelas Ordens de Serviços (OS) manuais, que foram criadas para padronizar as informações e alimentar a planilha eletrônica seguindo um Procedimento Operacional Padrão (POP). Os resultados mostraram que o setor de manutenção não possuía processos formais de controle informacional. Com a aplicação do mecanismo identificou-se uma melhora na produtividade, redução no tempo de execução de atividades e aumento das manutenções preventivas, além da redução das corretivas. Além disso, os colaboradores citaram que a implementação melhorou a padronização e organização dos processos de manutenção, diminuição de falhas e retrabalhos, bem como o incremento da praticidade na realização das atividades. Concluiu-se que uma ferramenta para auxiliar no controle informacional, sem custos e adaptável, pode tornar a organização mais produtiva.en_US
dc.contributor.advisor1LUCAS, Ruan Eduardo Carneiro-
dc.contributor.advisor2BRANCO, Najmat Celene Nasser M.-
Appears in Collections:TCC - Parauapebas - Engenharia de Produção

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GESTÃO DA INFORMAÇÃO.pdf1,72 MBPDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons