Please use this identifier to cite or link to this item: http://bdta.ufra.edu.br/jspui/handle/123456789/3641
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBRAGA, Camila Ribeiro-
dc.contributor.authorALVES, Muriely Silva-
dc.date.accessioned2024-05-08T17:40:25Z-
dc.date.available2024-05-08T17:40:25Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBRAGA, Camila Ribeiro; ALVES, Muriely Silva. Uso de aplicativos educacionais no ensino de biologia no município de Tomé-açu.en_US
dc.identifier.urihttp://bdta.ufra.edu.br/jspui/handle/123456789/3641-
dc.description.abstractIn the contemporary context, a notorious reality is the massive presence of technological resources in society's daily life. Considering this scenario, the insertion and advancement of technologies in the educational environment was problematized, thus, the investigations that originated the present writings are integrated into an approach delimited in the use of educational applications in the teaching of Biology. With this in mind, the aim of this work was to: To investigate the use of applications in the teaching of Biology in the municipality of Tomé-Açu. To this end, research was conducted to identify: apps on the Play Store and App Store platforms that can be used by teachers and students in classes and in learning Biology content; information on the use of educational apps in high schools in the municipality of Tomé-Açu; etc. The research takes a qualitative approach through the collection of bibliographic data and field research. As for the theoretical framework, the emphasis of the bibliographic foundation is on guidelines such as the National Common Curriculum Base (BNCC). Through searches on the Play Store and App Store platforms, 200 apps related to biology teaching were evaluated. The field research, carried out in two state high schools in the municipality of Tomé-Açu, indicated that educational apps are used by teachers, but there are still gaps and challenges in this application. The conclusion is that the demand for better efficiency in the use of educational apps in the teaching and learning of biology requires studies, planning and adjustments to the apps already available on the platforms.en_US
dc.language.isopt_BRen_US
dc.publisherUFRA/Campus Tomé-açuen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/*
dc.subjectAplicativos educacionaisen_US
dc.subjectBiologiaen_US
dc.subjectEnsino médioen_US
dc.subjectPlay storeen_US
dc.subjectApp storeen_US
dc.titleO uso de aplicativos educacionais no ensino de biologia no município de Tomé-açu.en_US
dc.typeTCCen_US
dc.description.resumoNo contexto contemporâneo, uma realidade notória é a massiva presença dos recursos tecnológicos no cotidiano da sociedade, ponderando-se acerca desse cenário, problematizou-se sobre a inserção e os avanços das tecnologias no ambiente educacional, assim, as investigações originadoras dos escritos presentes são integradas a uma abordagem delimitada no uso de aplicativos educacionais no ensino de Biologia. Com essa perspectiva, o trabalho exposto teve como objetivo a ação de: Investigar acerca do uso de aplicativos no ensino de Biologia no município de Tomé-Açu. Para tal propósito, realizou-se pesquisas direcionadas a identificação de: aplicativos nas plataformas Play Store e App Store que possam ser utilizados por professores e alunos nas aulas e na aprendizagem dos conteúdos de Biologia; informações acerca da utilização de apps educacionais em escolas do Ensino Médio no município de Tomé-Açu; etc. A pesquisa traz uma abordagem qualitativa por meio da coleta de dados bibliográficos e de pesquisa de campo. Quanto ao referencial teórico, antecipa-se a ênfase da fundamentação bibliográfica, em norteadores como: a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Mediante as buscas nas plataformas Play Store e App Store foram avaliados 200 apps relacionados ao ensino de Biologia. Já a pesquisa de campo, realizada em duas escolas estaduais de Ensino Médio do município de Tomé-Açu, indicou que os apps educacionais são utilizados pelos docentes, porém, ainda existem lacunas e desafios nessa aplicação. Concluindo-se que a demanda de uma melhor eficiência no emprego dos apps educacionais no ensino-aprendizagem de Biologia, determina estudos, planejamentos e adequações dos aplicativos já disponíveis nas plataformas.en_US
dc.contributor.advisor1SPITZNER, Marcelo-
Appears in Collections:TCC - Tomé-Açu - Licenciatura em Ciências Biológicas



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons